« Bekijk hier meer nieuws

ANBI: álle voorwaarden zijn belangrijk voor behoud status

20160322-anbi.jpg22 mrt

Het is noodzakelijk dat uw instelling aan álle voorwaarden voor de ANBI-status voldoet en blijft voldoen. Indien uw instelling hier niet (meer) aan voldoet kan het zijn dat de ANBI-status wordt ingetrokken met terugwerkende kracht. Controleer dan ook of uw ANBI onder andere een actueel beleidsplan heeft en dat de statuten juist zijn geformuleerd.

De Hoge Raad heeft onlangs bevestigd dat de intrekking van de ANBI-status met terugwerkende kracht mogelijk is, zelfs als u ter goeder trouw bent. Alleen al vanwege deze mogelijke consequenties kan het behouden van de ANBI-status zeer belangrijk zijn.

Wat betekent dit voor u?

Het is van belang dat u de voorwaarden voor de ANBI-status zorgvuldig opvolgt en controleert. Hof Arnhem-Leeuwarden heeft recent bevestigd dat aan álle genoemde voorwaarden moet worden voldaan om te spreken van een ANBI. Indien u hier niet zorgvuldig of onvolledig mee omspringt kan de Belastingdienst de ANBI-status intrekken met terugwerkende kracht. Dit kan voor u zeer nadelig uitpakken. De Belastingdienst kan bijvoorbeeld alsnog 30 tot 40% schenk- erfbelasting van u willen heffen over verkregen schenkingen en erfenissen.

Naast het feit dat uw instelling voor minstens 90% het algemeen belang moet dienen en geen winstoogmerk mag hebben, worden er voor het verkrijgen van de ANBI-status eisen gesteld omtrent de hoogte en bestemming van het eigen vermogen en het publiceren van bepaalde gegevens op uw website. Verder is ook een actueel beleidsplan van belang, er moet een redelijke verhouding zijn tussen de beheerkosten en bestedingen en het geld dat overblijft na opheffing van uw instelling moet worden besteed aan een ANBI met een soortgelijk doel. Ten slotte moet u ook voldoen aan de administratieve verplichtingen. Zorg er dus voor dat al deze zaken op orde zijn aangezien dit voor de Belastingdienst of rechter reden kan zijn om uw ANBI-status in te trekken. Wij adviseren daarbij extra aandacht te besteden aan de statuten van uw instelling, aangezien onze ervaring in de praktijk is dat de Belastingdienst hier extra kritisch op toetst. Voor ‘ANBI-proof’ statuten speelt de formulering van meerdere bepalingen een rol.

Achtergrond

In de zaak die voorkwam bij Hof Arnhem-Leeuwarden ging het om een instelling die sinds 2008 beschikte over de ANBI-status. In 2013 wil de Belastingdienst inzage in nieuwsbrieven, notulen, jaarverslagen en het meest recente beleidsplan. De instelling had echter geen financiële administratie en beschikte ook niet over een actueel beleidsplan. Daarnaast voldeed de instelling niet aan de wettelijke regeling inzake een eventueel batig liquidatiesaldo.

Het Hof oordeelde dan ook dat belanghebbende niet voldeed aan alle voorwaarden die gelden voor de kwalificatie als ANBI. Daarmee is de ANBI-status van de stichting volgens het Hof terecht ingetrokken.

De Hoge Raad heeft eerder geoordeeld dat de ANBI status met terugwerkende kracht kan worden ingetrokken wanneer de ANBI niet voldoet aan de voorwaarden en de Belastingdienst de ANBI status niet expliciet heeft beoordeeld. Het invullen van het formulier waarmee wordt verzocht om de ANBI status en het verstrekken van jaarstukken geeft in principe geen zekerheid dat de Belastingdienst heeft getoetst of uw ANBI daadwerkelijk kwalificeert. Daarnaast oordeelde de Hoge Raad dat het voor intrekken van de ANBI status met terugwerkende kracht niet uitmaakt of u ter goeder trouw bent geweest.

Labels
Administratie
Belasting
Jaarwerk

« Bekijk hier meer nieuws